زنبور عسل

امام را پرسیدند از شیعیان ،فرمود به مثل زنبور عسل

زنبور عسل

امام را پرسیدند از شیعیان ،فرمود به مثل زنبور عسل

خاک برسری-گذشته-دربند

چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۲ ق.ظ

چند وقت پیش در دفتر یکی از دوستان نشسته بودیم خواستند فیلم پخش کنند یکی که قبل تر فیلم را دیده بود گفت  این فیلمه خاک بر سری داره برایم خیلی جالب شد که چرا طرف نگفت صحنه سکسی یا هر چیز دیگری گفت خاک بر سری حالا این را می شود تعمیم داد به همه چیزمثلا به کلام و یا به تصویر...،این که گوینده یا فرستنده پیام برای بیان محتوایی که ناهنجار است و یا به زبان ساده تر برای مخاطب پیام اش زشت طلقی می شود از چایگزینی استفاده می کند که نه تنها صورت زشت پیام اول را ندارد بلکه مفهومی را متقل می کند که در بردارند نظر شخصی او هم هست و یا مثلا حضرت امام (ره)وفتی می خواهند بگویند کاباره و یا ... از واژه خانه های فساد در کنار کتابخانه ها استفاده می کنند و می گویند زمانی خانه های فساد در این مملکت از کتابخانه ها بیشتر بوده است.

دربند

دربند را جشنواره فیلم فجر دیدم به موضوع اجتماعی خوبی پرداخته است، آنهایی که برای درس خواندن به تهران می آیند و نا چار به گرفتن خانه دانشجویی می شوند (1) دختری شهرستانی به تهران می آید و نا چار به خانه دختری مجرد می رود اتاق های خانه را بین هم تقسیم می کنند دختر تازه وارد دارای اعتقاد های مذهبی است . و صاحب خانه کاملا بلعکس دوستان پسر زیادی دارند به صورتی که حتی بعضی از آنها کلید خانه دختر صاحب خانه را دارند.دختر صاحب خانه به دلایلی به زندان می افتد و از میان آن همه دوست و رفیق تنها دختر شهرستانی به او کمک می کند.جایی دختر شهرستانی در جستحوی وسایل صاحب خانه به قرص ضد بارداری می رسد و دوربین هم نشان می دهد این دقیقا مصداق همان حرف بالا است یعنی راحت ترین کار را کردن و یا وقتی می فهمیم که دختر صاحب خانه دچار کیست و غده نبوده و علت خونریزی وی انداختن بچه اش بود و بچه هم حاصل رابطه ای نا مشروع و... آیا راه دیگری برای بیان این مسئله وجود نداشته و از همه این ها که بگذریم مهمترین نکته اینکه چند درصد جامعه ما درگیر چنین مشکلاتی هستند چقدر از دختر های جامعه شبیه دختر صاحب خانه اند اصلا فرض می کنیم نود درصد برای بیان این معضل اجتماعی آیا باید به همین صراحت آن رانشان داد و اصلا به این صراحت نشان دادن این مشکل آیا خود بر مشکل دامن نمی زند 

گذشته

داستان یک خانم فرانسوی است که دو بار ازدواج کرده و از هر ازدواج هم صاحب فرزند است هنوز از شوهر قبلی اش طلاق نگرفته که از معشوفه فعلی واحتمالا شوهر آینده باردار است.

همین چند خط خلاصه بالا کافی است که چه در فیلم می گذرد در کل فیلم تنها عنر ایرانی قرمه سبزی است و تقلید کردن حرکات یک زن ایرانی 

و نه از غیرت مرد ایرانی در آن خبری هست و نه از هر عنصری که فیلم را به سینمای ایران مربوط کند .

 

 

 

 

 

 

پ.ن1:البته این موضوع مربوط می شود به چهل دقیقه ابتدایی فیلم که توانستم ببینم باقی فیلم آنقدر غیر قابل تحمل بد که سالن رو ترک کردم.

 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۲ ق.ظ
  • روح الله خسروی نژاد

نظرات  (۳)

  • حسین رزاق‌نژاد
  • به به،
    خیلی هم خوب و زیبا و احسنت.
    پاسخ:
    ممنون لطف دارید
  • علی موحدی خو
  • بنده توی پست خیلی راجع به داستان صحبت نکردم. موضوع اصلی فیلم اصلا اون دختر صاحب خانه و رابطه هاش نبود. موضوع فیلم به نظر بنده تقابل دو دیدگاه نسبت به اطرافیان. حالا توی شخصیت پردازی ها به ناچار برای دختر صاحبخانه ویژگی هایی برشمرده(نویسنده) که یکی از اونا بی بند و باری.
    و در آخر هم اون دختر(صاحبخانه) شخصیت بد فیلم است و ...
    دیگه حال ندارم بیشتر بنویسم!!
    ولی به نظر من باید حوض و دربند برن اسکار.
    پاسخ:
    ببخشید مگه فیلم به جز داستان چیز دیگری هم هست.
    بحث من دیدکارگردان و حیا در نشان دادن چیز هایی است که برای جامعه قبح به حساب می آید.
    البته اگه نظر من رو در باره فیلم های ای که باید به اسکار بروند بپرسند حتما می گویم دهلیز و حوض نقاشی فیلم هایی که هویت ایرانی دارند
    Nein danke Herr Keese!Denn dieser Text, nein Ihr ganzer Blog (oder besser Springers Blog) ist eine Farce!Schreiben Sie doch mal wieder etwas über Ihr Leetiungsschutzrtchs.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی